Procedura funkcjonowania
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Przeworsku
w czasie epidemii COVID-19 .
Celem wdrażanych procedur jest:
- Zmniejszenie ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2 Pracowników i Klientów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Przeworsku.
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie Poradni w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
- Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne zapobiegające szerzeniu się zakażeń.
- Zapewnienie bezpieczeństwa Pracownikom Poradni.
- Zadania i procesy wymagające ścisłej interakcji podlegają modyfikacji, aby fizyczna odległość pomiędzy Pracownikami gwarantowała zachowanie bezpieczeństwa pracy tj. minimum 1,5-2 m.
- Prowadzona jest praca zmianowa zwiększająca bezpieczeństwo Pracowników przebywających w danym momencie na terenie Poradni.
- Wprowadza się zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów np. pomieszczenia socjalnego, co umożliwi zachowanie dystansu społecznego min. 1,5 m.
- Pracownicy wyposażeni są w środki ochrony indywidualnej w tym, maski/przyłbice, rękawiczki jednorazowe oraz środki do dezynfekcji rąk.
- Pracowników Poradni zobowiązuje się do:
- Dezynfekcji rąk zaraz przy wejściu do budynku.
- Przed rozpoczęciem pracy umycia rąk wodą z mydłem.
- Noszenia osłony nosa i ust, ewentualnie przyłbicy oraz rękawiczek ochronnych w trakcie prowadzonej bezpośredniej pracy z Klientem.
- Zachowania bezpiecznej odległości od rozmówcy i współpracowników wynoszącej 1,5-2 metry.
- Regularnego, częstego i dokładnego mycia rąk wodą z mydłem i dezynfekowania dłoni środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
- Podczas kaszlu i kichania zakrywania ust i nosa zgiętym łokciem lub chusteczką ( jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce).
- W miarę możliwości nie dotykania dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Dołożenia wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy dezynfekować powierzchnie dotykowe, takie jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł, klamki czy biurka.
- Po zakończonej wizycie Klienta czyszczenia powierzchni wspólnych, z którymi się stykali, to jest: klamki, drzwi wejściowe, blaty, oparcia krzeseł.
- Pomieszczenia Poradni są wietrzone kilka razy dziennie i po każdym Kliencie.
- Spotkania i narady pracowników ograniczone zostają do niezbędnego minimum, a jeśli są niezbędne to odbywają się z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 1,5 m).
- Celem ograniczenia kontaktów między Pracownikami zaleca się tam, gdzie jest to możliwe, wykorzystywania do komunikacji telefonów, poczty elektronicznej itp.
- Pracownicy Poradni zostali zapoznani z zasadami postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia u pracownika/klienta.
- W przypadku wystąpienia u Pracownika niepokojących objawów ze strony układu oddechowego nie powinni oni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem POZ lub PSSE w Przeworsku, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować o możliwości zakażenia.
II. Zmiany w organizacji pracy Poradni.
- Przyjmowanie klientów odbywa się wyłącznie na podstawie zgłoszeń telefonicznych.
- Przyjęcie poprzedzone jest przeprowadzeniem wywiadu epidemiologicznego.
- Zapewnia się taką organizację pracy by uniemożliwić stykanie się ze sobą poszczególnych klientów. Ustala się rozdział czasowy w przyjmowaniu dzieci na badania.
- Wizyty w Poradni odbywają się według ustalonego harmonogramu, po wcześniej przeprowadzonej rozmowie telefonicznej z rodzicem/prawnym opiekunem, podczas której zostaje poinformowany o procedurach bezpieczeństwa na terenie placówki.
- Rodzic/Opiekun prawny wraz z dzieckiem ma obowiązek stawić się dokładnie na podaną godzinę w umówione miejsce. Wykonuje telefon do Poradni, po czym wyznaczony pracownik, ustala z rodzicem/opiekunem prawnym szczegóły działań oraz czas trwania zajęć.
- Dziecko/uczeń zgłasza się na wizytę z własnymi przyborami do pisania (długopis, ołówek).
- Dziecko i osoba towarzysząca bezwzględnie musi być zdrowa.
- Wchodząc do budynku dziecko i opiekun muszą być wyposażeni w maskę ochronną oraz jednorazowe rękawiczki, za wyjątkiem:
- dzieci do lat czterech,
- osób, które mają problemy z oddychaniem (okazanie orzeczenia lub zaświadczenia nie jest wymagane),
- osób, które same nie mogą założyć lub zdjąć ochrony z twarzy z powodu stanu zdrowia (okazanie orzeczenia lub zaświadczenia nie jest wymagane).
- Środki ochrony indywidualnej klienci Poradni zapewniają sobie we własnym zakresie.
- Po wejściu do budynku należy podejść do stanowiska ze środkiem dezynfekującym, mieszczącym się na korytarzu i dokładnie zdezynfekować dłonie (wskazane jest przyjście w rękawiczkach jednorazowych, które również dezynfekujemy),
- Przed przystąpieniem przez specjalistę do czynności diagnostycznych Rodzic/Opiekun prawny wypełnia formularz wstępnego wywiadu i podpisuje oświadczenie dotyczące aktualnego stanu zdrowia.
- Po zakończeniu badania informuje się Rodzica/Opiekuna telefonicznie o możliwości odebrania dziecka oraz o wstępnych wynikach diagnozy.
Wszelkie inne sprawy dotyczące diagnozy oraz wydania dokumentu ustala się z Rodzicem/Opiekunem telefonicznie lub mailowo.
- W okresie stanu epidemii Poradnia nie udostępnia Rodzicom/Opiekunom prawnym poczekalni.
- Przestrzeganie zasad higieny i wdrożenie reżimu sanitarnego w Poradni.
- Do Poradni może uczęszczać wyłącznie dziecko zdrowe, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną i temperaturze ciała nieprzekraczającej 37oC.
- Dzieci do Poradni są przyprowadzane/odbierane przez osoby zdrowe.
- Jeżeli w domu dziecka przebywa osoba na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych nie wolno przyprowadzić dziecka do Poradni.
- Ogranicza się przebywanie osób trzecich w placówce do niezbędnego minimum, z zachowaniem wszystkich środków ostrożności (min. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe, dezynfekcja rąk, tylko osoby zdrowe).
- Przed wejściem do budynku zorganizowane jest stanowisko do dezynfekcji rąk wyposażone w środki dezynfekcyjne.
- Rodzice/Opiekunowie po dezynfekcji rąk, zakładają rękawiczki ochronne.
- Pracownicy i Klienci Poradni zobowiązani są do zachowywania dystansu społecznego wynoszącego 1,5-2m oraz zakrywania ust i nosa.
- Po zakończeniu badania dokonuje się szczegółowej dezynfekcji gabinetu oraz wykorzystywanych narzędzi i przyborów, zgodnie z załączoną do procedur instrukcją.
- W obiekcie przeprowadzana jest, kilka razy dziennie i w razie potrzeby, bieżąca dezynfekcja blatów, stołów, klamek, klawiatury, telefonów, włączników światła i innych powierzchni i elementów wyposażenia często używanego jak również pomieszczeń sanitarnohigienicznych, zgodnie z załączoną do procedur instrukcją.
- Pomieszczenia wietrzone są co godzinę.
- W pomieszczeniach sanitarnohigienicznych dla Pracowników i Klientów, w widocznym miejscu, umieszczone są instrukcje mycia rąk, instrukcje dezynfekcji rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki.
- Sanitariaty dla Klientów dezynfekowane są po każdorazowym skorzystaniu.
- Z gabinetów Poradni usunięte są przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie uprać lub zdezynfekować (np. tekturowe puzzle, książeczki, bajki, pluszowe zabawki). Jeżeli do badań wykorzystuje się przedmioty, należy je dokładnie po każdym badaniu umyć wodą z mydłem i zdezynfekować, zgodnie z załączoną instrukcją.
- Dziecko nie powinno zabierać ze sobą do Poradni i z Poradni żadnych przedmiotów lub zabawek.
- Procedury postępowania w sytuacji podejrzenia u Pracownika/Klienta zakażenia koronawirusem.
- W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby (uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, gorączka, nudności, wymioty, biegunka itp.) osoba nie powinna zostać wpuszczona na teren Poradni. Powinna zostać poinformowana o konieczności kontaktu telefonicznego z lekarzem POZ.
- W przypadku wystąpienia u Pracownika/Klienta przebywającego w Poradni ww. niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odizolować osobę poprzez umieszczenie w odrębnym pomieszczeniu (gabinet psychologiczny nr 5), w którym znajdują się środki ochrony osobistej: rękawiczki, maseczki, fartuch ochronny, środek dezynfekcyjny, ręczniki papierowe i numery telefonów alarmowych, z zapewnieniem minimum 2 m odległości od innych osób, wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydanych poleceń. Gdy sytuacja dotyczy dziecka niezwłocznie powiadamia się rodziców/opiekunów o konieczności pilnego odbioru dziecka z Poradni.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał podejrzany o zakażenie Pracownik/Klient, jak również wykazu osób z którymi miał kontakt.
- Pomieszczenia Poradni poddane są sprzątaniu, zgodnie z procedurami, wietrzeniu oraz dezynfekcji ze szczególnym uwzględnieniem obszaru, w którym przebywała osoba podejrzana o zachorowanie i powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).